LaTeX javascript thingy



Sunday, January 13, 2013

Pensionspengar som beter sig som folk?


Bakgrund
Jag har nyligen hamnat i en situation där jag får sätta en del av mina pensionspengar direkt i aktier. Jag har inte till fullo begripit reglerna, men de verkar involvera: köp aktier och fonder, inga derivat eller blankning. Bara aktier i Norden, USA och Kanada är tillgängliga.
Något inspirerad av Sara Granérs teckning ovan (hmm upphovsrättsintrång) tänkte jag läsa på lite vad mina pensionspengar gör egentligen. En fond som är investerad i alla bolag på Stockholmsbörsen kommer ju att investera både etiska och oetika bolag. Min idé blev helt enkelt att dela upp alla börsnoterade bolag i tre listor beroende på vad de håller på med.

Vaddå etiskt?
Till "goda listan" söker jag bolag som jag upplever driver samhället i en positiv riktning. Gärna bolag som inte behöver en länk om "CSR" på sin framsida, för att tanken på att inte bete sig som en total psykopat är självklar inom hela bolaget.
Till "svata listan" hamnar bolag som beter sig osedvanligt grisigt åt. T.ex. SAAB som har för vana att muta fattiga länder att köpa vapen. Eller bolag i Lundin-sfären som inte drar sig för att samarbeta med grymma diktaturer för att exploatera naturresurser.
En majoritet av bolagen hamnade ändå i nån slags mellanläge. Normala företag som inte riktigt platsar in på någon av de andra två.

Gränsdragning
Man kan ägna ett liv på att inspektera vad varje bolag håller på med och ändå inte komma fram till vad som är bra och dåligt. Somliga bolag utger sig för att tillverka läkemedel som hjälper folk, men är i själva verket bara patent-troll. Och vad säger vi om investmentbolag som investerar i fattigare länder? Jobb-skapare eller nykolonialister?

Varför?
Syftet är alltså inte att maximera vinst på investerat kapital. Vill man göra det kan man köpa en kniv och råna folk vid en bankomat. Ett beteende jag anser vara i samma moraliska klass som Lundin-sfären eller SAABs. Syftet är heller inte att försöka göra världen till en bättre plats. Det är ju faktiskt inte så att det kommer att gå bättre för bolagen bara för att folk köper deras aktier. Syftet är att genom att ha en någorlunda bred aktieportfölj någorlunda kunna följa börs-index utan att behöva ha blod på händerna.

Nog skitsnack! Ge mig listorna!
Snart, snart. Bara en sak till. Några av bolagen, framförallt de mindre verkar just nu vara riktigt dåliga investeringar. Innan du springer iväg och sätter hela ditt pensionskapital i de här bolagen får du lov att ta en titt på deras fundamenta. Några av de mindre bolagen är mer eller mindre i konkurs-läge.

Goda listan
2E Group
Aerocrine B
Allenex
Arise Windpower
Artimplant B
Bore Tech
Boule Diagnostics
Cavotec SA
CellaVision
ChronTech Pharma
Coastal Contacts Inc
Elekta B
Enea
Eolus Vind B
Epicept
Episurf Medical B
Etrion
EXINI Diagnostics
Fenix Outdoor B
FinnvedenBulten
Getinge B
Hifab B
Karo Bio
Kinnevik A
Lightlab Sweden B
Meda A
Millicom International Cellular SDB
Moberg Derma
Morphic Technologies B
Opcon
Ortivus A
Pilum B
RaySearch Laboratories B
Skåne-möllan
SkiStar B
Sweco A
Swedish Orphan Biovitrum
Wallenstam B
Xvivo Perfusion

Svarta listan
A-Com
ABB
Africa Oil Corp.
Alliance Oil Company SDB
Alpcot Agro
Aqeri Holding
Arcam
Arctic Gold
Auriant Mining AB
AVTECH Sweden B
Axis
Betsson B
Betting Promotion Sweden AB
Black Earth Farming SDB
BlackPearl Resources SDB
Bringwell
Cision
Cloetta
Concordia Maritime B
Confidence International AB
CybAero
Dedicare
Diadrom Holding
EnQuest PLC
EOS Russia
eWork Scandinavia
Generic Sweden
Global Health Partner
Holmen A
Intellecta B
Investor B
Invisio Communications
JLT Mobile Computers
Kopy Goldfields
Lucara Diamond Corp
Lundin Mining Corporation SDB
Lundin Petroleum
Mackmyra Svensk Whisky
Mediaprovider
Micro Systemation B
Midsona B
Misen Energy AB
MTG B
multiQ International
Net Entertainment B
New Nordic Healthbrands
Nordic Leisure AB
Nordic Service Partners Holding B
Nordkom AB
Opus Group AB
Pallas Group
Partnertech
PetroGrand
Poolia B
Proffice B
Ruric B
RusForest
SAAB B
Securitas B
Selena Oil & Gas Holding
Semafo Inc.
ShaMaran Petroleum Corp
Shelton Petroleum AB B
Swedish Match
Tethys Oil
Trigon Agri
Trygga Hem Skandinavien
Uniflex B
Victoria Park
Vostok Nafta Investment SDB
Wise Group
ZetaDisplay

Nu då?
Jag har bara snabbt tittat igenom bolagen på Stockholm large, mid, small cap och First North. Kvar är Aktietorget, samt alla bolag i Norge, Danmark, Finland, USA och Kanada. Det blir ett par arbetstimmar. Bolagen har även den otrevliga vanan att hoppa mellan listor så jag måste hålla ögonen på den typen av förflyttningar med.

Frågor? Feedback? Jag håller koll på kommentarsfältet.


1 comment:

  1. Sjukt intressant. Personligen har jag inte lagt en sekund på mitt personsparande förutom de fonder man fick välja bland när det nya systemet togs i bruk. Då valde jag dessutom enbart högriskfonder, alla har numera upphört att existera så jag har verkligen inte en susning om var min pengar är. Antagligen någon tjockis som köpt gåslever för dom.

    ReplyDelete